Competition between farmed and wild fish: the French sea bass and sea bream markets
Résumé
Aquaculture is contributing at an increasing rate to world seafood supply. The interaction between fisheries and aquaculture is especially important for the seafood market where supply of wild and farmed fish can affect price dynamics. We examine market interactions in the French fresh sea bass and sea bream markets. We test for long term price parity between farmed and wild products for these two species, applying a bivariate cointegration approach to market delineation. We also conduct the Law of One Price (LOP) test between price series. Our data base consists of monthly domestic price series for fish purchased by French households from 2007 to 2012. Our empirical results show that the fresh fish markets for whole wild and farmed sea bream are partially integrated, while those for whole wild and farmed sea bass are not integrated. The substantially higher price for wild sea bass relative to farmed sea bass suggests that consumers may be more sensitive to seafood production processes in higher-value species.
Dans ce travail, les auteurs examinent les interactions de marché sur les marchés de bar et de dorade frais français. Elles testent la parité des prix à long terme entre les produits cultivé et sauvage pour ces deux espèces de poissons, en utilisant l’approche de cointégration bivariée. Elles effectuent également le test de la Loi de Prix Unique entre ces séries de prix. La base de données consiste à des séries mensuelles de prix d’achat domestique des ménages français entre 2007 et 2012. Les résultats empiriques montrent que les marchés de dorade (entière) sauvage et cultivée sont intégrés partiellement, tandis que ceux de bar sauvage et cultivé ne sont pas intégrés. Le prix élevé de dorade sauvage par rapport à la dorade cultivée suggère que les consommateurs peuvent être plus sensibles au processus de production pour les espèces de valeur économique élevée.
Origine : Fichiers produits par l'(les) auteur(s)
Loading...